Izmjene u platnom prometu i primjena europskih SEPA pravila za plaćanja u kunama i eurima

26.11.2015

SEPA je inicijativa Europske Unije (EU) s ciljem uspostavljanja jedinstvenoga sustava platnoga prometa za brza i sigurna plaćanja uz jednake standarde, formate i pravila u načinu izvršenja plaćanja.

 

SEPA je inicijativa Europske Unije (EU) s ciljem uspostavljanja jedinstvenoga sustava platnoga prometa za brza i sigurna plaćanja uz jednake standarde, formate i pravila u načinu izvršenja plaćanja.

U nastavku slijede upute klijentima RBA na temu postupanja uslijed izmjena u platnom prometu i primjeni europskih SEPA pravila za plaćanja u kunama i eurima.

Područje SEPA-e obuhvaća

34 države – sve članice EU: Austriju, Belgiju, Bugarsku, Cipar, Češku, Dansku, Estoniju, Finsku, Francusku, Grčku, Hrvatsku, Irsku, Italiju, Latviju, Litvu, Luksemburg, Mađarsku, Maltu, Nizozemsku, Njemačku, Poljsku, Portugal, Rumunjsku, Slovačku, Sloveniju, Španjolsku, Švedsku, Ujedinjeno Kraljevstvo, te Island, Lihtenštajn, Norvešku, Švicarsku, Monako i San Marino.

Što se podrazumijeva pod platnom transakcijom prema pravilima SEPA-e?

Platitelj i Primatelj plaćanja nalaze se unutar jedinstvenoga područja SEPA-e. Valuta: EUR

Terminski plan za ulazak Hrvatske u platnu shemu SEPA-e:

Od 01.04.2016. godine Hrvatska ulazi u platnu shemu SEPA-e za kreditne transfere:

• Nacionalne i prekogranične transakcije u EUR (plaćanja prema SEPA pravilima),

• Nacionalne platne transakcije u HRK (plaćanja primjenom standarda i formata SEPA-e) te

• Međunarodne platne transakcije (non SEPA).

Od 01.10.2016. godine Direct Debit (izravna terećenja) se provode prema novim pravilima SEPA-e.

Promjene koje donosi SEPA

SEPA ima izravan utjecaj na Platitelje (inicijatore plaćanja), Primatelje (korisnike plaćanja) i Pružatelje platnih usluga (banke, platno-prometne institucije).

Preduvjeti za slanje i primanje platnih naloga u standardu SEPA-e:

Obvezno je korištenje:

• IBAN-a kao identifikatora računa za plaćanje

Korištenje formata u platnom prometu od 01.04.2016. godine

HUB 3 obrazac

Nema izmjena HUB 3 obrasca koji se predaje u papirnatom obliku na šalteru banke.

Promjene u datoteci zbrojnoga naloga

Umjesto postojeće tekstualne datoteke zbrojnoga naloga za elektronička plaćanja, banke će zaprimati isključivo kreditne transfere u XML 20022 formatu – poruka pain.001

SEPA pain.001 poruke koriste se za sva plaćanja u kunama, eurima i ostalim valutama koje zadajete elektroničkim putem ili podnosite na šalteru banke u obliku datoteke.

Vrste poruka prema SEPA standardu

Kreditni transfer (poruka pain.001)

Nalog za izvršenje plaćanja iniciran od strane Platitelja prema svom Pružatelju platnih usluga (banci) koje banka prenosi u korist Primatelja plaćanja. Koristi se format ISO 20022 XML (zamjena za zbrojni nalog).

Danas Od 01.04.2016.
Zbrojni nalog (txt) za

SEPA kreditni transfer - pain.001

(ISO XML 20022)

1 - nacionalna plaćanja u HRK

za sve vrste plaćanja i sve valute u jednoj datoteci

2- međunarodna plaćanja u valuti HRK ili inozemnoj valuti
3 - nacionalna plaćanja u inozemnoj valuti
4 - plaće, ostala redovna i povremena davanja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poruka pain.001 sadrži širi skup podataka u odnosu na postojeći zbrojni nalog (uglavnom opcionalna polja).

Za isplatu plaća u okviru navedene poruke pain.001, nije potrebno podnošenje Specifikacije, već odabir posebne oznake za isplatu plaća.

Izvještajne poruke (obavijesti i izvodi)

SEPA omogućuje klijentima zaprimanje različitih vrsta izvješća koja sadrže širi skup podataka i informacija u odnosu na postojeća izvješća. Ako klijent želi izvješća i obavijesti u formatu SEPA-e učitavati u svoj sustav, potrebna je tehnička prilagodba sustava klijenta.

Vrste SEPA poruka Poruke u XML formatu:

Poruka pain.002 – Obavijest o odbijenim nalozima iz datoteke pain.001 zadane putem elektronskoga bankarstva.

Poruka camt.053 – Izvadak po računu – odgovara SWIFT formatu MT 940.

Poruka camt.052 – Izvadak po računu unutar dana – odgovara SWIFT formatu MT 941/942, sadrži podatke o prometu i stanju na računu tijekom dana.

Camt. poruke sadrže stavke povrata i pozitivnog odgovora na opoziv naloga.

Tko se mora prilagoditi za migraciju na SEPA pravila?

Građani (potrošači) sve naloge za plaćanja na šalteru ili putem internetskoga bankarstva obavljaju jednako kao i do sada.

Poslovni subjekti (trgovačka društva, obrtnici, poljoprivredna zanimanja i slobodne djelatnosti) koji za elektronička plaćanja koriste datoteke zbrojnoga naloga, trebaju izvršiti prilagodbu sustava za kreiranje datoteka u novom formatu XML 20022.

  • Ako učitavate u svoj informatički sustav nove vrste izvještajnih poruka (pain.002 i camt.053/052) treba izvršiti prilagodbu sustava u skladu s propisanim shemama SEPA-e za prihvat i učitavanje pripadajućih poruka.
  • Provjerite sadrže li fakture koje dostavljate poslovnim partnerima obvezne informacije: IBAN i BIC.

Banke, platni sustavi (NKS, HSVP) i ostali pružatelji platnih usluga prilagođavaju svoje sustave i tehnološka rješenja kako bi bili usklađeni sa standardima SEPA-e.

Potrebna dokumentacija i konačni formati dostupni su na službenoj stranici SEPA-e http://www.sepa.hr

Privremena podrška Klijentima putem aplikacije za konverziju

U prijelaznom razdoblju (nakon 01.04.2016. godine) klijentima – poslovnim subjektima koji zadaju plaćanja u obliku elektronske datoteke, na raspolaganju je korištenje aplikacije za konverziju datoteke za slijedeće vrste naloga: 1, 2, 3 i 4 (za način izvršenja 2 – zbrojni nalog), dok konverzija vrste naloga 4 (način izvršenja 1 – Specifikacija) nije podržana.

Detalji o mogućnosti preuzimanja aplikacije za konverziju dostupni su na službenoj stranici SEPA-e http://www.sepa.hr. Napominjemo da je besplatno korištenje aplikacije moguće do 01. rujna 2017. godine, a nakon navedenoga datuma uz naplatu naknade za korištenje. Savjetujemo Vam da prilagodite svoj sustav u što kraćem roku kako biste nesmetano obavljali poslovanje u skladu s novim pravilima.

Direct Debit (Izravno terećenje)

SEPA Direct Debit – poruka pain.008 – uvodi se od 01.10.2016. godine.

Primatelj plaćanja inicira datoteku plaćanja putem svoga Pružatelja platnih usluga na teret računa Platitelja za koju je Platitelj dao Suglasnost.

Usluga Direct Debita (Izravnoga terećenja) uvjetovana je sklapanjem ugovorne dokumentacije između Platitelja, Primatelja plaćanja i Pružatelja platnih usluga.

Kako biste na vrijeme prilagodili svoj sustav kreiranju novoga formata datoteke za Direct Debit (Izravna terećenja) od 01.10.2016. godine u SEPA formatu ISO XML 20022 – poruka pain.008, potrebno je prilagoditi sustav elektroničkom formatu sukladno pravilima HRK SDD sheme.

Potrebna dokumentacija i konačni formati dostupni su na službenoj stranici SEPA-e http://www.sepa.hr/upute-za-korisnike/ ili na stranici Raiffeisen banke www.rba.hr.

Koja je razlika između Trajnih naloga i Izravnoga terećenja?

Trajni nalozi i dalje ostaju usluga koju je Platitelj ugovorio s Bankom i obavljat će se kao i do sada. Trajnim nalogom račun Platitelja tereti se svaki mjesec u fiksnom iznosu.

Izravno terećenje je platna usluga koju inicira Primatelj plaćanja prema svom Pružatelju platnih usluga, na temelju Suglasnosti Platitelja dane Primatelju plaćanja, a iznos koji će teretiti račun Platitelja je u pravilu promjenjiv na mjesečnoj razini.