U 2016. realni godišnji rast prometa u trgovini na malo 4%

03.02.2017

Prema preliminarnim podacima DZS-a, u prosincu prošle godine realni rast prometa u trgovini na malo, prema kalendarski prilagođenim indeksima iznosio je 5,8%.

 

Prema preliminarnim podacima DZS-a, u prosincu prošle godine realni rast prometa u trgovini na malo, prema kalendarski prilagođenim indeksima iznosio je 5,8%. Iznadočekivana stopa realnog rasta najviša je od rujna pretkrizne 2007. godine. Pozitivan trend rasta prometa u trgovini na malo traje neprekidno od rujna 2014. godine. Solidna stopa rasta prometa u trgovini na malo u posljednjem prošlogodišnjem mjesecu jednim dijelom je posljedica uspješnijih rezultata u turističkoj postsezoni, ali i rastuće (pred)blagdanske potrošnje. Također, na nastavak solidnih ostvarenja upućivali su i posljednji podaci HNB-a o indeksima pouzdanja, raspoloženja i očekivanja potrošača koji su se vratili na razine iz pretkriznih razdoblja.

Na mjesečnoj razini, prema sezonski i kalendarski prilagođenim indeksima, promet u trgovini na malo u prosincu je zabilježio realni rast od 1,7% dok je u nominalnom izrazu iznosio 2,2%. Prema izvornim neprilagođenim indeksima, i nominalni i realni rast bio je zamjetno viši: 18,6% odnosno 19,1% u odnosu na prethodni mjesec, dok je na godišnjoj razini realno porastao za 5,9% (nominalno 6,2%).

S preliminarnim podacima za prosinac zaokružena je statistika na razini cijele prošle godine potvrđujući da je i treću godinu zaredom trgovina nastavila s oporavkom. Ipak, s obzirom na snažan pad od preko 17 posto tijekom razdoblja 2008 do 2013. realni promet u trgovini na malo još uvijek je za preko 10 posto niži od razine ostvarene u pretkriznoj 2008. godini. Rast u 2016. godini se ubrzao te je prema izvornim neprilagođenim indeksima godišnji rast prometa u trgovini na malo iznosio 4,4% (odnosno 4,0% prema kalendarski prilagođenim podacima). Uz deflacijsko okruženje te smanjenje troškova zaduživanja, snažan učinak došao je od rekordne turističke sezone koja se multiplikativno odrazila na cjelokupno gospodarstvo kroz poboljšanja na tržištu rada te veći raspoloživi dohodak kućanstava.

U nadolazećim mjesecima, uz još uvijek potisnutu inflaciju te očekivanja da će i ova godina donijeti uspješnu turističku sezonu, izgledno je da će trgovina na malo (pogurnuta i novim poreznim izmjenama) nastaviti s dinamikom rasta kakvu smo bilježili tijekom protekle godine.